Prikaz romana 'Quattro stagioni' Slobodana Tišme

Od sumraka do svitanja

Pizza za četiri violine.

Slobodan Tišma: QUATTRO STAGIONI, Laguna, Beograd, 2009.

„Uvukao sam se u svoju američku vreću i
zakopčao cibzarom preko glave, za svaki slučaj...“

Slobodan Tišma, nekadašnji frontmen kultnih novotalasnih bendova Luna i La strada (pesma Plavi tonik: „Plivač sam na pustom moru, što se bori s talasima ovu noć. Bez obala.“), pesnik, muzičar, performer i pisac odlične prozne knjige Urvidek – postao je tokom godina guru čitavog jednog internet-literarnog-MP3 kružoka. Naravno, taj skromni čovek, rođen 1946. godine, verovatno o svemu tome ama baš ništa ne zna, a i da zna, ništa ne bi moglo poljuljati tu iskrenu(!) poziciju usamljenog autsajdera, odmetnika od života, ali i pravog genija, pritom, za koga bismo mogli reći da ima nekavu neopisivu harizmu da ova reč u međuvremnu nije sasvim potrošena. Nekada oduševljen Remboom, a uvek zainteresovan za eksperiment i pomeranje granica, uporno odričući da je sve ono za šta ga drugi smatraju, novim romanom Quattro stagioni (koncert za četiri violine koji u knjizi čini poglavlja-godišnja doba, ali i „quattro stagioni“ kao poznata pizza: testo, mocarela, fontina, šampinjoni, školjke, paradajz sos, pršut, bosiljak, parmezan) - Slobodan Tišma je nastavio putovanje kroz svoj neobični toponimski pronalazak Urvidek (stari Novi Sad), u kome se prepliću stvarno i čudesno, kao u istinitoj anegdoti kada je Tišmi za šankom prišao nepoznati pijanac, jedne večeri 1976, i počeo da na sav glas urla: „Ti ćeš postati poznati rokenrol pevač!“

„Imao sam trideset i šest godina i koji mesec više kada sam jednog snežnog, ali nekako toplog zimskog dana, saopštio svojim već ostarelim roditeljima, kod kojih sam još uvek stanovao, da sam odlučio da kupim gitaru i pojačalo. Oni su pomislili da sam poludeo...“, piše na početku jedne od priča iz Urvideka. Očigledno da vreme kao vreme, kako u prozi, tako i u bibliografiji Slobodana Tišme, nema velikog značaja. Prvu knjigu je objavio u 49. godini, „jer je bio skroman“ (malo je reći!), „čovek plašljiv, nespreman na ekscese, koga je u životu zanimalo jedino da se sklanja od drugih ljudi“, kako je objasnio u jednom intervjuu. I u novom romanu Quattro stagioni tok vremena je čisto subjektivna stvar koju pisac dodatno opterećuje nudeći čitaocu preporuku kojim redom da poređa poglavlja, uz libretto integrale za nestrpljive na kraju, u kome će ukratko prepričati šta se sve tu dogodilo. No, prepričavanje će otkriti da ovde nije reč o čvrstoj narativnoj liniji, o zapletu za čijim se finalom trči, nego upravo u svemu onome na prvi pogled sporednom što je Slobodan Tišma ubacio u priču. „A to su reči za svet još uvek nedefinisan“, kako je negde zapisao virtuelni muzički enciklopedista Mileta Okiljević.

Stari neoavangardista počinje roman prologom u kome nam pripovedač objašnjava koliko je dokon, užasno dokon, da nema šta da radi u životu i da je tako bilo i kad je bio mlad. „Ali, kada sam bio mlad, sve je imalo estetsku dimenziju, sada je pak dokonost kao beskonačno sedenje na klozetskoj šolji.“ To je već prepoznatljivi Tišmin pripovedač-usamljenik koji svaku angažovanost smatra krajnje neozbiljnom, kao obično traćenje vremena; tip koji se jedva uzdržao da ne pukne od smeha kada mu je poznanik rekao da je oduvek želeo da brani boje nekog fudbalskog kluba. Ne! Autor, kao i prethodnoj knjizi, tuče kvas i koka-kolu, besciljno luta gradom, sedi u automobilu i sluša muziku (eto još nekoliko prepoznatljivih urvidečkih mesta).

Ali, kada se uzmu u obzir prethodna iskustva, ispašće da je glavni junak u novom romanu zaista, u neku ruku, ipak angažovan (nema veze što će ta angažovanost samu sebe urušiti). U krimi zapletu koji tek naslućujemo kroz maglu: ubistva dva pozornika, krađe umetničkih slika i slično, naš protagonista je član umetničke komune, jedne od onih koje su u tim trenucima vrlo raširene po Evropi. U Ujedinjenom Kraljevstvu – tako Tišma naziva zemlju u kojoj žive junaci – postajala su „komunarska bratstva“, braća po mekom oružju, kako veli, koja su egzistirala na sammom rubu subverzivnog prostora. Ekipa živi u Đurvideku (Urvidek u novom romanu često menja prvo slovo, što sasvim izobličuje realnost), u Ulici Teslinih devojaka 17, u iznajmljenoj dvospratnoj kući, organizujući se u neku vrstu gradske umetničke komune. Da vam ne bih dalje prepričavao – stvari će krenuti naopako, pa će umetnik biti prinuđen da se sakrije i preseli u podzemni svet, u podrum, noseći sa sobom američku vreću za spavanje, američki perorez sa deset sečiva, par hemijskih olovaka i čiste hartije, baterijsku lampu, tranzistor, nekoliko sveća, šibice, nešto hrane i odeće. (Lutajući po sibirskoj Evropi broj dva, glavni junak Voje Despotova takođe spava u vreći za spavanje, pošto je u Moskvi od uličnog prodavca kupio 40 konzervi jelenskog mesa.)

Tu, u podrumu, počeće najbolji deo Tišminog romana. Autor će nas upoznati sa deda Stevom Nerejlićem, ginekologom, vrlo opskurnom ličnošću koja u doba društvenoga vlasništva drži privatnu ginekološku ordinaciju za sumnjive (državne!?) poslove, a uz to sakuplja umetničke predmete i svašta još jezivo, u društvu isto tako neobičnih ličnosti čije će nam živote u oneobičenoj stvarnosnoj svaštari ponuditi Solobodan Tišma, esejizirajući i uplićući u priču heroje iz literature i pop kulture, plus neke stvarne koje bismo uz pomoć ključa mogli prepoznati u ovom okeanu-alegoriji.

Mada bi se lako moglo pomisliti (s obzirom na ubistva i krađu slika) da je zaplet ustvari žanrovski, Qattro stagioni je knjiga bez čvrste fabule. Mogli bismo čak reći da na planu forme nije dovoljno simetrična i čvrsta, te da se u takvom poretku pojedini junaci suviše dugo gube, u pasusima koje ispunjavaju pronicljiva esejiziranja pripovedača, međutim, pisac će, na izvestan način, ukinuti taj problem na 108. stranici, gde će sam sa sobom polemisati o formi romana: „Vizija celine mora ići uporedo sa napredovanjem teksta, mora biti inheretna tekstu. Ohoho!“

Autor: Mića Vujičić
Izvor: Politika

primetite ove stvari sledeci put kada odete u biblioteku ili knjizaru
29.05.2020.
U doba kada se na nas svakodnevno obrušava lavina najrazličitijih informacija, lako je obraćati pažnju na ono na šta svi drugi obraćaju pažnju. Čak nam postaje nevažno da obraćamo pažnju na to o čemu malo ljudi vodi računa. Ali zapravo ništa nije važnije od toga. Razmislite o knjigama koje ste sami... ceo tekst
harlan koben je potvrdio datum izlaska netfliksove serije suma [video]
29.05.2020.
Pozivaju se svi fanovi serija „Safe“ i „Stranac“ da obeleže 12. jun u svojim kalendarima – Harlan Koben je potvrdio izlazak serije „Šuma“, novog Netfliksovog projekta koji je zasnovan na istoimenom romanu jednog od najpopularnijih autora današnjice. Serija od šest epizoda pratiće Pola Kouplanda,... ceo tekst
roman sve sto ti nikad nisam rekla selest ing uskoro postaje tv serija
28.05.2020.
Anapurna Televizija je na kraju isplivala kao pobednik u nadmetanju nekoliko studija za prava na adaptaciju debitantskog romana Selest Ing. Kompanija će razviti ovaj bestseler Njujork Tajmsa kao mini seriju nakon velikog uspeha Huluove adaptacije „Na sve strane mali požari“ sa Riz Viterspun i Keri Vošington.„Sve... ceo tekst
fantasticna pogodnost za clanove laguninog kluba popust na sve pandorine proizvode
27.05.2020.
Za sve članove Laguninog kluba, a posebno za one koji su ljubitelji Pandorinih proizvoda, imamo odličnu vest. Članovi Laguninog kluba moći će od 1. juna da nabave sve artikle Pandorinih poznatih brendova Anekke, Kimmidoll i Dogs By Belluchi sa popustom od 15%. Popust se može ostvariti samo u knjižarama... ceo tekst
popust u knjizarama delfi uz banca intesa platne kartice
27.05.2020.
Na radost svih čitalaca dobrih knjiga, Banca Intesa i izdavačka kuća Laguna od ponedeljka 1. juna nastavljaju uspešnu saradnju i omogućavaju specijalne popuste. Za svako plaćanje Banca Intesa platnim karticama do 31. decembra 2020. kupci mogu ostvariti popust na knjige u izdanju Lagune i artikle iz... ceo tekst
onlajn tribina srbija pre nemanjica
27.05.2020.
U subotu, 30. maja, u 20 časova Božidarac Digital i „Beograd za početnike“ organizuju jedno uzbudljivo istorijsko putovanje u najzamagljenije vekove srpske prošlosti. Kroz zagonetno i malo istraženo razdoblje nacionalne istorije, kroz vreme koje prethodi slavi Nemanjića, stručni a pre svega zanimljivi... ceo tekst
nedeljnik u knjizarama delfi
27.05.2020.
Novi broj lista Nedeljnik naći će se na kioscima u četvrtak, a od petka ga možete kupiti za samo 1 dinar u svim knjižarama Delfi širom Srbije uz kupovinu bilo koje Lagunine knjige, knjige drugih izdavača ili proizvoda iz gift programa u vrednosti većoj od 150 dinara. U novom broju Nedeljnika: – Veliki... ceo tekst
10 zanimljivosti o luizi mej olkot
25.05.2020.
Luiza Mej Olkot, rođena 29. novembra 1832. godine, imala je veoma zanimljiv život. Osim što je očarala čitalačku publiku svojim romanom „Male žene“, radila je i kao bolničarka tokom građanskog rata u Americi, borila se protiv ropstva i za pravo glasa žena. Sledi 10 zanimljivih činjenica o ovoj slavnoj... ceo tekst
odlicne knjige na akciji 399 sjajni naslovi po odlicnoj ceni
23.05.2020.
Laguna uvek misli na svoje čitaoce pa im sada već redovno omugućava da dođu do odličnih naslova po vrlo povoljnim cenama. Akcija „399 – Sjajni naslovi po odličnoj ceni“ je osvežena i donosi deset novih knjiga po ceni od 399 dinara, koje možete nabaviti u periodu od 23. maja do 19. juna 2020. godine... ceo tekst
vucko plavic u prelepim slikovnicama za najmladje
25.05.2020.
Pojedini izazovi u detinjstvu lakše se prebrode i uče uz junake iz knjiga. Jedan takav junak je Vučko Plavić, koji će vas povesti u zanimljive avanture. „Vučko Plavić želi nošu sa točkićima“, „Vučko Plavić neće da spava“, „Vučko Plavić voli tatu“ i „Vučko Plavić voli mamu“ izuzetne su knjižice koje... ceo tekst

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politkom korišćenja kolačiča.